Baden in zwavel

Wo 13 april
Jarilla- Banos de Montemayor     56 km
Hoogtemeters     643
Temp: 14 graden, zon!
Slaapplek fietsen: stookhok van het hotel

Lieve allemaal,
Na een lekker ontbijtje ( koffie en tostada) fietsten we een stukje terug naar Caparra.
De Romeinse stad Cáparra ligt in het noorden van de Extremadura . Er staat een mooie oude romeinse boog, echt wel een hoogtepunt op de route. Het weggetje erheen is ook leuk, een oud zandweggetje met de nodige kuilen en hobbels en losse stenen. Bij de boog ontmoeten we een andere Nederlander op de fiets, Chris uit Valkenswaard. We maken een praatje en wat foto's van elkaar bij de boog. Hierna bekijken we nog even de andere opgravingen, bijzonder hoor, dat hier vroeger een hele stad was, maar je kan je er wel een voorstelling bij maken.
We fietsen vandaag het eerste stuk over een rustige landweg, het ziet er toch allemaal net wat vriendelijker uit als de zon schijnt!
We lunchen bij een pensionada cafe, de pensionada's hebben hier ook een beschermheilige, San Blas....hahaha.
We fietsen door en komen op de onvermijdelijke N 630 terecht. Deze weg komen we werkelijk steeds tegen. Al snel buigen we af en bezoeken het dorpje Hervas. Langzaam aan komen we steeds hoger in de bergen. Hervas is echt een toeristenplaatsje, leuke smalle steegjes, veel terrassen en kleine winkeltjes. Het is 1 van de mooiste middeleeuwse dorpen in dit gebied en heeft de best bewaarde joodse wijk van Spanje
Dat was erg leuk om te zien!
Hierna weer verder op de N630 naar Banos de Montemayor, waar we vannacht slapen. Bij binnenkomst van het dorp vallen ons overal de vlaggen op. Er staat op: thermen. Kijk, dat geeft perspectief!! En ja hoor, in dit dorp zijn overal thermaal baden, heerlijk en goed voor onze fietsspieren want die hebben het behoorlijk te verduren.
In het hotel zoeken we eerst een overnachtingsplek voor morgen, dat is nog niet  zo simpel..We komen er niet uit, en met behulp van een medewerker van het hotel wordt er een  pelgrimsherberg geboekt. Stukje van de route. Maar ja, er is verder ook niks te vinden. Zo'n herberg hoort er ook wel een beetje bij, althans hierover zijn de meningen verdeeld.
Toen dit geregeld was, hebben we snel onze zwemspullen gepakt en even later lagen we heerlijk in een zwavelbadje te badderen! Het bad was in een museum. Heel apart.
Overigens onze binnenkomst daar ook. Mondkapje, registreren met paspoort, gezondheidsverklaring invullen enz. Hier worden de coronamaatregelen nog goed nageleefd.
Maar dat badderen was echt heerlijk, daarna een lekker maaltje gegeten en op tijd naar bed. Morgen weer verder.

Liefs van ons!

1. Henk en IJmie:
    14 april 2022
    Klinkt goed. Lekker relaxen, en badderen .
    Na een mooie fietstocht
  2. Letti:
    16 april 2022
    Ja heerlijk ff relexen
  3. Anja en Dick:
    17 april 2022
    Gezellig in het bad na een fietstocht wel mondkapjes op gehad?