Zicht op Santiago

5 mei 2022 - Arzúa, Spanje

Wo 4 mei
Parga- Arzua  61 km
Hoogtemeters  860!
Slaapplek fiets: op de camping gewoon buiten zoals het heurt naast ons podje.
Het weer knapt op. Eindelijk komt de zon er bij.
Bij vertrek nog bewolkt , later in de middag zon. 18 graden.

Lieve allemaal,
Vanmorgen stond er een schattig lunch/ ontbijtpakketje voor ons klaar. De gastvrouw had van onze route een mooie tekening gemaakt en deze aan het zakje vastgeniet.
Gisteravond had ze ook al heerijk gekookt. We hebben gegeten met een vrouw uit Argentinie, zij trekt door Spanje en fietst nu ook naar Santiago. Gelukkig kon ze een beetje engels. Dit is echt een fijne plek!

We vertrokken vanmorgen  lekker op tijd. 45 km hadden we uitgerekend, wel met een forse klim onderweg.
Moet je wel goed rekenen, want uiteindelijk werden het 61 km! Maar goed dat je niet alles van te voren weet.
Als je hier door de dorpjes fietst  zijn er veel honden. Altijd achter een hek bij de mensen op de boerderij. Die honden horen je al van verre aankomen, ws ruiken ze ons ook ( dat kriig je vanzelf na zoveel km op de fiets..haha)
Hond nr 1 blaft dan heel hard, tot ie schor is en rent als een bezetene heen en weer voor zijn hek. Ben je er voorbij, dan begint hond nr 2, en zo gaat dat bij alle dorpen. Vandaag was het laatste hondje een heel klein oud hondje. Hij stond niet achter het hek, maar gewoon middenop de straat en blafte een beetje schor. Haha...het was na al dat hondengeweld wel een beetje een sneu gezicht.  Maar hij deed zijn best en wij gingen netjes voor hem aan de kant. Had ie ook weer een goede dag🤣

We fietsen langzaam aan omhoog en komen uit op een mooi rotsplateau met een soort van gele brem. Prachtig om te zien. Helaas niet te fietsen, maar dan maar een stukje lopen.
Gelukkig loopt er tussendoor wel een karrespoor, dus dan kunnen we wel op de fiets. En zo wisselt zich dat af. We genieten van het mooie uitzicht.
Onderweg komen we 2 wandelaars tegen. Zij hebben hetzelfde tempo dan wij...haha..steeds komen we ze tegen. We moeten er allemaal een beetje om lachen. Sommige stukken kun je hier gewoon niet fietsen, en om altijd over de weg te gaan, vinden we ook jammer. Dan zie je niet zoveel. Alleen als je stukjes van de wandelroute neemt, dan weet je nooit hoe het gaat en het kost meer tijd. Maar dat is wel mooier! Dus we wisselen dat een beetje af.
We gaan steeds hoger , het is echt een pittig stukje vandaag. Maar het is wel te doen.
Even wat vaker pauze, jasje uit, joggingbroek uit, foi wat zweten toch!
Tijdens de afdalingen jasje weer aan, joggingbroek weer aan, zo blijf je lekker bezig.
De omgeving is prachtig. Mooie vergezichten. We komen nog langs een oud klooster, daar gaan we even langs, maar het is jammergenoeg niet open. Verder dan maar weer.
Langs de weg staan kilometerpalen naar Santiago. Met daarop exact het aantal km wat je nog moet. Aftellen dus....
Eind van de middag komen we aan op de camping. We hebben voor vannacht een Podje gehuurd. ( zie foto) De zon schijnt nu volop en er is een fijn restaurant op de camping. In het Podje naast ons logeert een nederlandse vrouw die al een maand aan het wandelen is.
In het Podje aan de andere kant is een spaans stel net aangekomen , wandelaars, en zij hebben het heet! Hoe kan dat nu? Een spanjaard die klaagt dat het heet is, hahaha
We genieten nog even van het spaanse zonnetje en gaan zo een lekker hapje eten!

Liefs van de klimgeiten!

1. Ria Rietveld:
    5 mei 2022
    Nog even doorbikkelen en dan Santiago!
    De tocht ernaartoe was al een doel op zich.
    Prachtig om mee te lezen..groetjes