De Noord West kustlijn van Spanje

1 mei 2022 - Ribadeo, Spanje

Zondag 1 mei
El Franco-  ergens in de buurt ligt Foz. Hotel aan het strand met uitzicht op de zee. 40 km gefietst vandaag.
Hoogtemeters: 305
Het  weer: toen we vanmorgen vertrokken, lichte miezer. Paar uur later droog, zwaar bewolkt 14 graden. Rond 15.30 klein  zonnetje wat na een uurtje weer weg was.
Slaapplek fiets: in de keuken van de kok van het hotel🤣

Lieve allemaal,

Vanmorgen zetten we de wekker op tijd om 7.15. Uitslapen in een 3 hoog stapelbed in ons tiny little house vinden we geen goed idee.
Gelukkig hadden we het niet koud in ons kleine houten huisje. De dame van de camping maakte een ontbijtje voor ons en als snel vertrokken we.
Vandaag een kleine afstand te gaan. 40 km. We zoeken zelf onze weg langs de kust en  dwarrelen daar wat rond.
We rijden over hele leuke , rustige fietsweggetjes. Het is rustig vandaag, scheelt echt dat het zondag is.
In een cafe onderweg drinken we koffie en zien we de Spaanse versie van de Voice.  Dat is wel even leuk.
We fietsen als een tierelier en bij praia Esteiro stoppen we even.
Via grote rotsblokken klimmen we naar het strand wat omgeven is door hoge rotsformaties.  In de rotsen zijn grote holen uitgesleten. Het is prachtig, en we hebben het hele strandje voor onszelf..Bovenlangs loopt een mooi wandelpad.
In het restaurantje eten we een heerlijk broodje en we gaan weer verder totdat we ineens heel veel mensen zien die naar 1 punt kijken. Dat we veel mensen zien, is al heel erg bijzonder, want de hele dag hebben we nog bijna niemand gezien.
We zijn wel benieuwd wat daar is en gaan erheen. Dit strand heet  Praia des Cathedrais, ook nu weer veel hoge rotsformaties. Op het strand staat een doedelzakspeler muziek te maken.

De kustlijn van Noord West Spanje is erg mooi. Er zijn veel mooie rotsformaties te vinden. Je vind er metershoge natuurlijke bogen. Daarnaast zijn er ook diverse grotten en mooie rotsformaties te vinden. Dit alles in combinatie met strand, zee en verschillende poeltjes maakt het erg mooi!
Het meeste zie je vanaf het strand. Veel van de mooie bogen liggen tegen de kliffen en die zie je niet van bovenaf. Daarnaast kun je dichter bij komen en helemaal rond lopen waardoor je ook de “verborgen formaties” kunt zien en je kunt de grotten inlopen.
Dit stukje strand staat bekend als mooiste strand van Noord West Spanje en het is echt verbazingwekkend mooi! Zie de foto's.
Hierna fietsen we door naar ons hotel. Mooi bovenop een klif en vanuit onze kamer hebben we zeezicht tot Engeland denken we.
Jammergenoeg is het nog steeds niet mooi zonnig, maar het uitzicht is er niet minder om!

We hebben genoten van het laatste dagje aan de kust. Morgen de bergen weer in, dat wordt weer flink trappen!

Lieve groet, Gerrit en Maureen

1. Tineke van der Vinne:
    3 mei 2022
    Wat heb je de omgeving mooi beeldend omschreven! We genieten met jullie mee