Onze big five

4 april 2022 - Fuente de Cantos, Spanje

4 April: Monesterio- Fuente de Cantos 21.9 km

Lieve allemaal,
Vanmorgen op ons gemak opgestaan. Het is koud buiten. Helemaal geen spaanse temperaturen. Vandaag hooguit een graad of 8 en een harde koude wind. Dus warme kleren aan. Gelukkig hebben we die bij ons!
We ontbijten bij een barretje aan de straat en gaan daarna naar de fietsenmaker om mijn afgebroken haak weer aan de fietstas te laten maken. De fietsenmaker zou om 10.00 open zijn, maar nee hoor. Dicht dus. Een eindje verderop was een garage. Daar gevraagd en ja, ze wilden wel helpen. Het was best een probleem. Ze moesten 2 plaatjes maken uit alaminium, 1 voor de binnen en 1 voor de buitenkant. Haken erop schroeven. Dit alles duurde 2 uur. Tussendoor repareerden ze auto's, maakten ze een praatje met klanten en aten ze een broodje. Hier in Spanje doen ze het rustig aan, daar kunnen wij nog wat van leren! Maar supervriendelijk en volgens mij gaat die haak in ieder geval nooit meer stuk.
Rond 13.00 fietsten we weg uit het dorp. Mooi onverhard pad. Van te voren hadden we bedacht tot Zafra te fietsen, maar dat gingen we nooit halen. We dachten dus af te dalen, maar helaas. Het was een zandpad met een rotsondergrond en veel losse stenen. Het ging aardig op en neer met flink veel kuilen, dus dat was goed oppassen. Tempo zat er niet in dus!
In het begin was de omgeving nog lieflijk, met bomen en koeien, mooie muurtjes overal. Prachtige uitzichten weer!
Langzaam aan veranderde de omgeving. We fietsen Andalusie uit en de Extremadura in. Het heet hier Sierra del Sur.
Het ziet er een beetje uit als de desert van Burgers Zoo. We zien een karkas ( brr) en een schedel liggen. Het lijkt wel of je door een westernfilm fietst. Weidse uitzichten, we kunnen mooi ver kijken. Maar ook hier de zandweg met kuilen en hobbels. En ook hier een flinke plas water waar we doorheen moeten. Gelukkig nu ook weer hulp van een wandelaar. Want ja, alles moest van de fiets af en naar de overkant gebracht worden. De fiets zelf moest door het water. Maar het ging allemaal goed.
Ondertussen werd het al kouder en de wind trok nog meer aan. Daarom besloten we toch maar om in het dorp te stoppen. Mooi hotel gevonden, lekker biertje gedronken in de bar, met op tv een oude Zorro film.
Morgen naar Zafra! Een klein stukje, maar daar is veel te zien. We zijn benieuwd!
Lieve groet, Gerrit en Maureen