De klei is hier vetter dan de hammen

5 april 2022 - Zafra, Spanje

5 april
Fuente de Cantos- Zafra     30 km
Hele dag regen 8 graden!!

Lieve allemaal,

Vanmorgen bij een lekker ontbijtje keken we naar het weerbericht en dat zag er toch wel erg beroerd uit. Hele dag regen, weeralarm...toe maar. En hooguit 8 graden! Waar zijn we beland?
Tja, ook dit hoort bij de vakantie en hoe was ook alweer die reclame? Niemand is een binnenmens...dus wij trekken al onze regenspullen aan die we bij ons hebben. En die hebben we de hele dag ook niet meer uitgetrokken. In het begin ging het nog wel. Het regent rustig door en wij fietsen ook rustig door. Maar...de weg wordt steeds modderiger en het wordt lastig om grip op de weg te houden door de zanderige ondergrond. We slingeren een beetje van links naar rechts , het tempo is er wel goed uit. Daarbij fietsen we ook nog stukjes omhoog en omlaag, het is een heel geglibber. Overal modder. Tussen de remblokjes tussen de spaken overal. Schakelen lukt bijna niet meer. Het kraakt heel erg. Heel vervelend dit.
Maar dan komen we bij een plas water en daar kunnen we echt niet overheen. We leggen de fietsen even op de grond en lopen een stukje om te kijken of we er misschien ergens anders langs kunnen. Maar nee. Dat kan ook niet.
Ondertussen komen er 2 wandelaars aan ( die van de slaapzaal).  Ze kennen ons, en vragen of wij die fietsers zijn die een paar dagen geleden tegen een berg opduwden. Tja, die lopen gewoon door dat water heen en klimmen over de keitjes. Met onze fietsen en al die tassen was dat geen doen. We besluiten een stukje terug te gaan en via de gewone weg te fietsen. Dat was dan wel weer om, maar ja. Geen keus.
Rond 13.00 s middags kwamen we als een stel natte dweilen en met modderfietsen aan bij het Hostal Carmen in Zafra. We werden supervriendelijk ontvangen en op onze vraag of we de fietsen eerst mochten schoonspuiten, werd gezegd: nee nee en we moesten met onze hele modderbende dwars door het restaurant naar achteren en tussen wat tafeltjes konden we de fietsen neerzetten. En ze waren echt vreselijk vies!!
Op onze kamer later alles gewassen, echt erg. Overal modder. Toen alles schoon was en wij ook, eerst de badkamer maar eens grondig gesopt. Dat heb ik echt nog nooit gedaan in een hotel, maar dit kon echt niet.
Hierna gingen we op zoek naar een wasstraat..Daar heeft Gerrit de fietsen afgespoten en later het hele boeltje weer in de olie gezet. Druk dagje zo.
Tussendoor pizzatje gegeten en vanavond er even tussenuit naar een mooi plein . Terrasje met wijn en tapas. Mmm...life is good! Ook als het regent....

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Jan en Gerrie:
    5 april 2022
    Wij hebben wel een beetje met jullie te doen. Hopen dat het morgen wat beter is
  2. Hennie:
    5 april 2022
    Ohhh echt hopen voor jullie dat het morgen mooier fietsweer is!!
  3. Christien:
    Echte bikkels jullie
  4. Hendryjetta:
    Leuk hoor die verhalen..
    Hopelijk knapt het weer gauw op!
  5. Anja en Dick:
    6 april 2022
    Tsja wel een tegenslag, gelukkig was er s’avonds wijn en tapas 😄