Eindelijk, de zon

10 April: Merida- Torreorgaz   72 km
Hoogtemeters    727
Temperatuur: 23 graden

Lieve allemaal,

Eigenlijk zouden we vandaag nog een dagje in Merida blijven, maar we besloten toch om door te fietsen. Alles wat we wilden doen hadden we gedaan. Gewinkeld, fiets en schoenen zijn weer gerepareerd, alle bezienswaardigheden gezien en genoeg op het terras gezeten!
Merida is een leuke plaats, echt Spaans, we hebben weinig buitenlandse toeristen gezien.
We hadden een appartement in het centrum, nou voordat we de weg wisten, dat duurde wel even! Het centrum van Merida heeft nl heel veel steegjes, dus wij hebben daar heel wat afgedwaald. Gelukkig was ons appartement vlakbij de tempel van Diana, dus als we daar waren, dan kwam het wel goed.
In Merida zijn veel Romeinse bouwwerken, die zijn best indrukwekkend.
We hadden gehoopt hier de paasdagen door te brengen, dat is mislukt dus😉. Zaterdagochtend hebben wel een bezoekje aan de kerk gebracht. Ze waren daar de wagens voor de processie in orde aan het maken. Dat was echt prachtig! Nou ja, misschien komen we onderweg nog wat tegen in een ander dorp.

Vanmorgen vertrokken we op tijd, om 08.00. We hadden een hele afstand af te leggen vandaag. Hier in de omgeving zijn weinig overnachtingsmogelijkheden.
Het is rustig onderweg. Als we de stad uitfietsen komen we nog grote romeinse bogen tegen.We fietsen over de originele route van het boekje van Benjamins , dus geen klei en zandweggetjes. Door schade en schande zijn we wijs geworden.
In een dorpje een koffiestop gehouden, en daar komt weer 1 van de slaapzaalmatties aanlopen. Ook hij had problemen met het vinden van een slaapplek, dus hij ging een stukje de bus nemen. Dus ws komen we hem nog wel een keertje tegen...
We fietsen langs een mooi meer, ook weer met allerlei romeinse waterbouw. Hierna weer een stukje over de N630. Deze zien we al sinds Sevilla. Steeds moeten we er af en toe een stukje op en dat heeft niet onze voorkeur. Het is heel drukke weg, en zeker niet inspirerend! Maar we snappen ook, dat het soms niet anders kan.
Als we van de N630 af kunnen, rijden we over smalle geasfalteerde landweggetjes. Het golft steeds op en neer! Het weer is heerlijk, de zon schijnt en er waait een windje. Lekker relaxed zo! We fietsen langs weilanden vol met rotsblokken. Overal zijn muurtjes gebouwd van kleinere rotsstenen. Er is veel vee. Ik probeer nog steeds een stier op de foto te krijgen voor mijn big five. Vandaag wel 1 stier gezien, maar die stond niet goed voor de foto. Helaas.
In een heel oud bergdorp gingen we lunchen op een muurtje bij de kerk. Er was een dienst aan de gang en er was een koor dat het Hossanna zong. Heel bijzonder! Toch een beetje pasen....
Het is ook leuk om de spaanse kinderen te zien.  Zij zijn echt op hun paasbest aangekleed , echt mooie kleren, gebreide mutsjes/ strikjes op hun jassen, mooie jurkjes en broekjes. Beetje jaren 60 mode, maar heel leuk!
Rond 16.00 waren we in ons Hostal. Lekker douchen, biertje en straks om half 9 gaan we eten.
Dat eten hier is wel iets om rekening mee te houden. Je kunt smiddags warm eten tot een uur of 4. En daarna pas om half 9 weer. En die keuken gaat echt niet eerder open.
Vanavond kunnen we bij het Hostal eten, dat is wel makkelijk. En daarna snel naar bed. Morgen weer een grote afstand!

Lieve groet, Gerrit en Maureen

1. Hennie:
    10 april 2022
    Fijn een dagje met zon, hoeveel km leggen jullie af, op een dag als vandaag?
    Gr en fiets ze morgen 😘