He he, een gewone, relaxte dag

8 april 2022 - Mérida, Spanje

Do 7 april
Torremejia- Merida
40 km
Temp: 18 graden, zonnig

Vanmorgen na een lekker ontbijtje in de plaatselijke bar, gaan we op weg. Vandaag doen we het anders. We maken zelf onze route op Osmand. We gaan een ommetje fietsen naar Merida, want op de officiële route is het eigeijk maar 15 km.
We zien een mooi merengebied op de kaart en daar willen we langs. Het is fijn fietsen, de weg is rustig, af en toe een auto. We fietsen langs grote , hoge rotsen naar het meer van Alange. En kijken onze ogen uit. Wat een prachtige omgeving. Er loopt een mooi pad langs de oever van het meer, goed fietsbaar. Zoals alles hier gaat het wat op en neer, maar daar wennen we ondertussen aardig aan, en er zijn zelfs momenten dat het makkelijk gaat😊.
Alange is een mooi dorp. Het ligt tegen de rots aan geplakt van laag naar hoog. En dat hoog is heel hoog! We drinken een koffietje aan het meer en omdat de zon lekker schijnt, kunnen de joggingbroeken en de jasjes uit. Zo fijn!
We blijven even bij dat meer, en fietsen dan terug over een andere weg. Deze weg is wat drukker qua verkeer, maar ook nu weer mooi. De bermen staan volop in bloei met lavendel, brem en klaprozen. En overal waar je kijkt zijn ooievaars met nesten.
Dit is duidelijk de streek van de ooievaars. Op alles wat maar hoog is, bouwen ze nesten. Dat kunnen telefoonmasten , schoorsteenpijpen, kerktorens of andere hoge bouwwerken zijn.
In veel nesten zitten ook jongen.
We komen langs een oude bouwval en stoppen daar even. Werkelijk op elk uitsteeksel zitten ooievaars. We tellen zeker 20 nesten. Heel bijzonder. We lopen er voorzichtig heen, want je weet maar nooit.
Maar het gaat goed, en even later zitten we tussen alle ooievaars. Ze vliegen af en aan, druk stelletje hoor.
Hierna fietsen we door naar Merida. Als we bij de oude romeinse brug zijn, stoppen we om de weg te zoeken naar ons appartement. En ja. Wie komen daar aan? 2 van onze slaapzaalmatties. Wat kunnen die lopen zeg! We maken een praatje en verwonderen ons met elkaar dat we elkaar zo vaak tegenkomen onderweg.
In Merida hebben we voor 4 nachten een appartement gehuurd. Dit had als reden dat we dachten dat het dit weekend Pasen zou zijn. Dank zij jullie reacties weten we nu inmiddels dat dit niet zo is. We voelden ons dan ook behoorlijk dom. Misschien komt het dat wij dit dachten, omdat we in een kerk al van die wagens voor de processie hadden zien staan en in de dorpen hangen overal vlaggen voor de Semana Santa. Maar goed. We hebben nu een paar dagen om onze huishoudelijke zaakjes op orde te brengen. Boodschappen doen, winkelen ( nieuwe joggingbroek voor Gerrit- die is kwijtgeraakt, nieuw fietsshirt- die is stukgegaan en lijm om  schoenzolen te plakken- die zijn losgegaan in alle nattigheid van de afgelopen week. Daarnaast gaan we eens even heerlijk alle romeinse oudheden hier bekijken. Dat zijn er veel!
S' Avonds zoeken we een terras op en gaan aan de wijn en de tapas. Dus komt goed hier, ook als het geen Pasen is!

Lieve groet van ons

1. Tineke van der Vinne:
    8 april 2022
    Even bijkomen van alle modder avonturen! Geniet ervan!
  2. Christien:
    8 april 2022
    Wat is het mooi daar. Ik geniet met jullie mee hoor
  3. Margriet van Egmond:
    Wat een mooie verhalen van jullie tocht. Geniet er van Gerrit en Maureen
  4. Annemarie:
    9 april 2022
    Wat fijn zo'n relaxte dag! Wel verdiend na al die modderige avonturen. Geniet een paar dagen ervan!
  5. Doeke en Piety:
    10 april 2022
    Wat fijn dat het nu goed weer is !