We gaan nog even door.........

27 april 2022 - Gijón, Spanje

Lugones- Gijón  39 km
Hoogtemeters   350
Zonnige dag bij vertrek. In de namiddag fikse onweersbui en regen dus.....
Slaapplek fiets: in bagagedepot van hotel

Lieve allemaal,

Vandaag fietsen we naar Gijón. Het einde van de Via de la Plata.
De zon schijnt als we vanmorgen wegfietsen, het is nog wel koud, maar daar zijn we nu wel aan gewend.
We fietsen Lugones uit ( voorstad van Oviedo) en al snel gaat het omhoog de heuvels in. Prachtige omgeving, er is veel landbouw, veel koeien en paarden in de wei. Grappig weetje: de paarden hebben hier een belletje om, net als de koeien. Leuk, we rijden over een landelijk weggetje en hebben veel te zien.
We eten bij een cafe onderweg een heerlijk broodje met ei en ham. Koffie erbij, lekker in de zon, dat is best genieten!
De prijzen hier in het binnenland zijn niet zo hoog. Voor 2 kopjes koffie en 2 goed belegde broodjes betaal je ongeveer 5 euro.
Met die eieren moet je wel oppassen. Die krijg je overal bij. In de tapas/ bij de patat/ in de soep/ in de tortilla en op brood dus. We kennen het spaanse woord voor ei inmiddels goed! Haha.
Langzaam fietsen we richting Gijón. Er is veel industrie, we zien veel pijpleidingen en hoge schoorstenen. Het is nog een heel eindje richting de kust. Maar als we er dan zijn hebben we wel even ons moment of fame!
We hebben het gedaan, de Via de la Plata gefietst, dwars door Spanje. Van zuid naar noord. We maken foto's en laten onszelf op de foto zetten.
Hierna fietsen we naar ons hotel, we hebben een kamer met zeezicht! Helemaal leuk op de 4e verdieping, dus we kunnen ver over de boulevard en de zee kijken.
Savonds maken we nog een strandwandeling en halen een stempel in het kerkje van San Pedro.
Hierna zochten we een leuk restaurant om te eten, dat is hier niet zo moeilijk, je struikelt erover. We kiezen er maar gewoon 1 uit.
En we gaan aan de cider. Cider is een drankje dat gemaakt wordt van appels en in noord Spanje is dit een traditionele drank.
Het drinken van cider gaat als volgt:
Bij het drinken van cider krijg je een hele fles.  Cider schenk je niet zelf in, daar heb je een getrainde ober voor nodig. Met rechte rug, gestrekte arm en serieuze gezichtsuitdrukking schenkt deze ober de cider van meer dan een meter hoogte in het glas.
Cider drink je in één slok weg. Doordat de ober de cider vanaf grote hoogte inschenkt, klettert de drank met kracht in het glas.
Eronder staat een soort van melkbus,( daar lijkt het wel een beetje op) voor het morsen denk ik.
Je krijgt dus maar een klein beetje in je glas. Als je glas leeg is, schenkt de ober dat weer bij en zo heb je snel een fles leeg🤣.
Het smaakje was even wennen, beetje zurig. Maar het wordt hier in de restaurants veel geschonken en gedronken. En na een poosje smaakt dat best goed hoor!
We besluiten om morgen nog een stukje langs de noordkust te fietsen. Eens kijken of dat lukt, en hoe zwaar dat is.

Lieve groet, Gerrit en Maureen

1. Erna:
    27 april 2022
    Fantastisch dat het jullie gelukt is om van zuid naar noord door Spanje te fietsen. En wat maken jullie veel mee. Leuk om jullie reisverslagen te lezen.
  2. Henk en IJmie:
    27 april 2022
    Zo dat is snel gegaan, al helemaal boven in . wat een prestatie. Zo leuk om mee te beleven
  3. Aafke&Gerrit:
    27 april 2022
    Fantastisch einddoel bereikt!!! Maureen 28 april je verjaardag, een plezierige dag, geniet er samen van, van harte gefeliciteerd.
  4. Ria Rietveld:
    27 april 2022
    Petje af voor jullie. Het weer zit niet altijd mee maar jullie genieten weten wij van de verhalen! Alvast gefeliciteerd morgen met je verjaardag. Groetjes
  5. Margriet van Egmond:
    27 april 2022
    Ik heb jullie mooi kunnen volgen. Wat een prestatie hebben jullie geleverd.
    Maureen alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag
  6. Judith:
    28 april 2022
    Wauw het is helemaal gelukt, top prestatie :)!!
  7. Evert-Jan en Ans:
    28 april 2022
    Gefeliciteerd met je verjaardag, Maureen en jullie ook gefeliciteerd met het bereiken van Noord Spanje. Geweldige prestatie weer. Wat een belevenissen hebben jullie elke dag weer beleefd. Leuk om jullie verhalen steeds te lezen. Bijzondere vakantie weer.
  8. Linda:
    28 april 2022
    Echt heel knap zeg, wat een eind!!
  9. Hennie:
    28 april 2022
    Zo trots op jullie hoe jullie het doen… doen het jullie niet na… wat een klim voor Gerrit met de fietsen.. en dat na zooo pittige fietstocht!
    Maar jullie zijn topers