Opdalingen en afstijgingen

27 april 2022 - Lugones, Spanje

Maandag 25 april
Pajares- Lugones: 64 km
Hoogtemeters: 827
Temp: bij vertek 2 graden. Bij aankomst 11 graden. Maar wel zon!
Slaapplaats fiets vanavond: op onze slaapkamer, moet niet gekker worden!
Overnacht in Hotel Lugones Nor

Lieve allemaal,

Vanmorgen om 08.00 stond het ontbijtje voor ons klaar in het authentieke barretje. Gisteravond hadden we hier ook gegeten in een heuse eetzaal. Stel je een ruimte voor.  Dikke oude stenen muur- veel donker hout- 4 tafeltjes met stoelen. Papieren tafelkleed. Dat was speciaal voor het diner ( zo noemen ze dat) kip/ patat en ei- yoghurt uit een bakje en wijn natuurlijk. Tja. En dan nu het ontbijt in het barretje. Stel je voor. Dezelfde dikke muren. Iets meer tafeltjes zonder kleedje. In de hoek een bar met 4 barkrukken. Overal flessen/ rekje met chips en koekjes/ sigarettenautomaat / kauwgomballenautomaat/ kast met een kleed ervoor opgehangen aan een spiraaltje. Klein vogelkooitje in de hoek. Tv die aanstaat. De eigenaresse draagt een schort en kijkt continue op haar mobiel . Zo was dat.
Na het ontbijt gaan we onze fietsen halen uit de koeienstal met de drek. Het was even zoeken, maar we vonden de koeiestal terug ( zie video) Niet goed opgelet haha...Bah, zo vies!
Voorzichtig de fietsen uit de drek gehaald, getsie. Daarna konden we op pad. Snel weg hier!
En snel ging het zeker. We hadden een afdaling van wel 10 km, hard naar beneden. En dat smorgens vroeg is ijskoud! Het was ook echt steil, dus voorzichting aan en hard in de remmen geknepen.
Eenmaal beneden gingen we eerst naar een bar. Thee drinken om weer warm te worden. Gelukkig scheen het zonnetje, maar dat opwarmen duurde wel een poosje. Hierna bleef het even vlak. De omgeving is erg mooi, hoge heuvels om ons heen .
Na een poosje moeten we wel de heuvel op! Ongeveer 7 km omhoog en voor ons doen best steil. Om de zoveel meter stoppen we even om op adem te komen, slokje te drinken en een jasje uit te doen. We zweten als otters!
Uiteindelijk wordt het zo steil dat we zigzaggend nog een beetje omhoog kunnen fietsen. Ach, en dat gaat best nog goed ook zo. Helemaal zen op de fiets, beetje van links naar rechts over zo'n bergweggetje, prachtige uitzichten, hoge rotsen ,diepe dalen. Maar dan...of het nu al te zen was of te steil zal ik niet weten. Maar ineens staat de fiets stil. Die gaat niet meer omhoog. Ik bedenk nog wel dat ik er af moet voor die omvalt. Dus spring ik maar gewoon van mijn fiets, net op tijd , want toen viel ie om. En met al die bagage wil je daar echt niet onderliggen! Gelukkig had ik zelf alleen een schaafje op mijn knie en elleboog. Pleistertje erop. Klaar en door. Wel wakker blijven nu!
Uiteindelijk( we hebben er 3 uur over gedaan) zijn we boven. Pffff. En ja, dan weer naar beneden. Ook nu weer steil. Maar erg mooi, de omgeving is prachtig. Hoge rotsen overal om ons heen. Een soort ravijn, snelstromend riviertje er langs. Zo mooi. We horen alleen maar vogeltjes.
Aan het eind vd dag komen we aan bij het hotel, best moe van al die inspanningen.
SAvonds lekker uit eten geweest. Dat mag wel na zo'n dag!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Henk en IJmie:
    27 april 2022
    Prachtig gebied. Iets minder om te fietsen .
    Toppers zijn jullie . En bij die temperatuur.